Олексій Радинський Перейти до переліку статей номеру 2003:#4
Америка відкриває образотворчу спадщину Параджанова
 
Обкладинка книги про Сергія Параджанова
  Обкладинка книги про Сергія Параджанова  
 


Параджанов був геніально універсальним митцем: окрім кінематографа, він працював у техніці графічного малюнка, колажа, реді-мейду, перформансу. Найсправедливішим було б розглядати усі грані творчості Параджанова як явище цілісне – адже належав він до тієї категорії митців, чиїм найголовнішим витвором є власне життя, оскільки хоч якою б художньою діяльністю він займався, це було безперервним режисируванням навколишньої дійсності.

Один із кроків до осягнення «цілісного» Параджанова було зроблено у США: в Галереї мистецтв Ратґерського університету (Нью-Джерсі) експонується виставка «Сергій Параджанов поза камерою: колажі, монтажі, об’єкти», до якої входять 37 фактично візуальних робіт Параджанова – від вишуканих колажів до шаржів та начерків. Абсолютна мистецька самостійність цих творів не виключає можливості використати їх, аби краще осягнути Параджанова-кінорежисера. По-новому починаєш розуміти давній Іллєнків закид Параджанову про те, що вся його режисерська майстерність - лише вміле компонування предметів перед об’єктивом камери. Але, компонуючи об’єкти, Параджанов робить це руками генія. Невідомо, чи був Параджанов обізнаний з усім обширом західного аванґарду, але в його колажах прочитуються явні перегуки з творами Дюшана, Воргола, Джоела, Пітера Віткіна.

На цій же виставці Параджанов фігурує як герой робіт фотомайстра: він охоче і талановито позував своєму приятелеві Юрію Мехітову, чиї фото експонуються поряд з творами Сергія Параджанова. Видавництво Ратґерського університету видало каталог цієї виставки. Усі твори зберігаються в Колекції нонконформістського мистецтва СРСР при Художньому музеї Циммерлі (США).


Корисні статті для Вас:
 
Іван Дзюба: Параджанов більший за леґенду про Параджанова2003-07-20
 
Довженко знімає «Щорса»2003-04-19
 
Концепція національної історії у фільмi«Пропала грамота»2003-05-10
 

 

 

Перейти до переліку статей номеру 2003:#4

                        © copyright 2019