MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01DA6C13.774B1A40" ------=_NextPart_01DA6C13.774B1A40 Content-Location: file:///C:/A719D5D1/25-27-2024-1.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html

Музей Се= ргія Параджанова у Єревані: живописна поетика параджановського = міфу

Маргарита Швець


Автором свого музею є сам Серг= ій Параджанов. Люди, які його знали, розповідають, що ще в 70-х роках він = пропонував їм купувати свої колажі, бо через деякий час вони зможуть продати = ці роботи в його музей значно дорожче й непогано на цьому заробити. Зараз вже ва= жко зрозуміти, чого в цих словах було більше – жарту, до якого був завжди охочи= й Маестро, чи він всерйоз думав, що вже досяг таких висот у мистецтві, що буде= гідний музею свого імені.

 

Перша конкретна згадка про мо= жливість організації музею датується 1988 роком. Саме тоді відбулася п= ерша виставка Сергія Параджанова в Музеї народного мистецтва в Єревані. Її е= кспозиція налічувала близько 600 творів Майстра, які стали першими експона= тами музею його імені. Рішення про організацію було прийнято одразу після в= иставки, й під музей було спроєктовано два двоповерхові будинки у майбутньому т= ак званому «етнічному кварталі» Дзюрахюг. Один будинок призначався для пр= оживання режисера, інший – для музею. Важливо відзначити, що Параджанов сам обр= ав місце та проєкт будівництва, оскільки бачив цей простір як культурно-х= удожній центр, де собі визначив роль господаря. Щоправда, етнічний квартал і д= осі залишається на папері. Планувалося, що він представлятиме всю рі= зноманітність творчих професій Вірменії, однак, не судилося...

 

Навряд чи ідея музею зреалізу= валася б, якби не Завен Саргсян, який майже 30 років (до самої смер= ті у 2020 році) очолював музей. Відомий фотограф та фанат творчості Серг= ія Параджанова, він познайомився з Маестро у 1978 році, після його виходу з кол= онії. Разом із командою друзіводнодумців Завен прийшов у готель = до Параджанова та зробив фото з хрестом, намальованим кров’ю барана у Па= раджанова на лобі. Це фото дуже сподобалося Маестро, і відтоді розпочала= ся їхня дружба. Й не останню роль в організації музею відіграв Карен Демірчя= н – на той час чиновник найвищого рангу, який, всупереч створеному недоброз= ичливцями негативному іміджу Параджанова, розумів його нестандартну о= собистість і його значимість для мистецтва Вірменії.

 

Місце у Єревані, яке вибрав Па= раджанов для музею, – це плато над прірвою, ущелиною Раздана, з видового = майданчика якого відкривається «прекрасна панорама». Але «прекрасна» – це в цьому випадку більше гіпербола. Фр= ансуаза Кальвез – директорка мистецького центру СRАС у Валенсії (Іспан= ія) – напередодні виставки Сергія Параджанова у Валенсії побувала у столиц= і Вірменії й поділилася своїми враженнями від міста: «незавершений вид б= удівель навіває відчуття покинутості». І далі: «що ж стосується людей, я оцінила і= теплоту прийому, і незвичайну силу художника, який навчився творити мистецт= во з нічого»[1]. Сірість і скупість ландшафту компенсують= ся широтою простору «над безоднею» й душевною щирістю музейних працівників.

 

Співробітники музею нині – це= кілька жінок на чолі з Анаїт Мікаелян, педагогом-психологом-музейним = працівником, яка дев’ять років перед тим, як очолити музей, була волонтеркою пі= д керівництвом Завена Саргсяна. Продовжує працювати в музеї і вдова засно= вника – Неда Далалян. Не рахуючи часу на розповіді про музей, творчість та особ= истість Параджанова – людину, яка стала для них фактично членом їхніх сімей= , – ми з пані Анаїт та Недою знову намагаємось зрозуміти «психологію творч= ості» Майстра, який все життя боровся з сірістю, одноманітністю й банальністю та = – за словами Тоніно Гуерри – «створював руками поезію».

 

Анаїт Мікаелян: Трохи з іс= торії й нашого сьогодення.

 

Робота з обладнання музею йшл= а швидко, але була призупинена після відомого землетрусу того ж 1988 року. = Щойно країна почала оговтуватися від біди, роботи відновилися, й у 1991 році = – через рік після смерті Майстра – ми запросили своїх перших відвідувачів. Н= ині наш музей – найвідвідуваніший музей Єревана. Екскурсії проводяться кіл= ькома мовами: вірменською, англійською, французькою, німецькою; є аудіогіди 16-ма м= овами. В середньому протягом дня до нас приходять понад 100 гостей. А у Всесвіт= ній день музеїв сюди прийшли 4000 тих, хто цінує Параджанова, й тих, хто захо= тів з ним познайомитись. Для школярів та студентів екскурсії в музеї б= езкоштовні та в певному сенсі – обов’язкові. Це було одним із перших ріше= нь нового уряду Вірменії після отримання нею Незалежності в 1991 році. І во= но стало доленосним, бо за ці роки у Вірменії практично не залишилося жодно= го вірменина, який би не знав імені Сергія Параджанова. Музей відзначає щоро= ку день народження та день відходу Майстра. Параджанов перетворював кожну м= ить людей на свято, яке зазвичай закінчувалося подарунками. Й цей стиль жи= ття Маестро зберіг наш перший директор Завен Саргсян, а ми намагаємось його прод= овжувати.

 

Ми йдемо по музею. Перший пове= рх споруди з червоного вірменського каменю являє собою хол з каб= інетами адміністрації та велику залу, яку поділяє подвійна арка. У залі розміще= ні – у хронологічному порядку, починаючи з дитинства, – речі та фото, а т= акож колажі, присвячені сім’ї та друзям молодих років Параджанова. Майже к= ожен експонат заслуговує уваги і коментаря пані Неди.

 

В іншій частині зали – так зва= ний «куточок Тарковського» з чорним піаніно, ростовим манекеном у фант= астичному оздобленні й колажем, де Параджанов зобразив себе за одним столом = з Тарковським.

&nb= sp;

Неда Далалян: До речі, триг= ером, який зрушив кінематографічну свідомість Параджанова= (який до цього знімав свої перші – звичайні – фільми, ще дуже далекі від самобутньої естетики й духовного світу Маестро), як ві= домо, став фільм Тарковського «Іванове дитинство». Незважаючи на різни= цю у віці – Параджанов був на вісім років старшим – саме Тарковського вiн вва= жав своїм учителем.

 

Підіймаємось на другий поверх= , там також розділена – вже скляною вітриною – зала. В одній її части= ні – «сяючій» (як її називають співробітниці) – яскраві та вишукані кол= ажі з кольорового скла, фрагментів дзеркал та посуду, елегантні та фантастич= ні жіночі капелюхи. «Про них Параджанов казав, що це – капелюхи пам’я= ті, де дрімає трепет його дитинства».

 

Іншу частину зали віддано кін= ематографу Параджанова – починаючи з «Тіней забутих предкiв» до ос= танньої нездійсненої мрії – стрічки «Сповідь»: фото, афіші, колажі, портрети к= олег і… халат Ашик-Керіба, власноруч зшитий Параджановим зі шматочків дорогог= о персидського килима. Контрастом до цього блиску, буйства барв і фантазії ста= є невелика прохідна кімната, стіни якої обвішані «тюремною графікою» Парадж= анова: синьо-сірі малюнки кульковою ручкою та винахідливі колажі «з нічого» н= а теми табірного життя – свідки чотирьох років перебування Майстра в таборах.

 

Ми заглядаємо у дві невеликі м= еморіальні кімнати, обстановку яких привезли з тбіліського будинку режи= сера і яка відображає його побут та пристрасті.

 

Неда Далалян: Параджанов г= оворив: «Я сидів при Сталіні, сидів при Брежнєві і, очевидно, б= уду сидіти ще, – i далі він продовжував: Справжній художник має бути = в опозиції не лише до влади, а й до сірості взагалі», – тому тут зібрані яскр= аві речі Людини-Свята, яка дарувала всім свою енергію та подарунки. Й багато з= них повернулися до нас в музей. Наприклад, мозаїка «Мексиканець» – від С= вітлани Щербатюк, дружини Сергія Йосиповича, колаж «Фаюмський портрет» – = від Романа Балаяна. Колись Параджанов зробив і подарував його Роману Гургенови= чу на честь народження сина.

 

На моє питання: «Хто для вас Се= ргій Параджанов більшою мірою – художник чи режисер?» – пані Неда відпо= віла: «Основна частина нашої експозиції – це колажі Параджанова. Їх ві= н почав створювати ще у 1960-х роках. Коли йому не давали знімати кіно, він став= створювати колажі як "спресовані фільми", тому в кожному к= олажі є свій сюжет. На мій погляд, Параджанов був, скоріше, не просто= художником, режисером. Справжньою сутністю його був артист-деміург з вибухо= вим темпераментом та епатажним стилем життя. Особливо, враховуючи, наскільки ві= н був залежним від оцінок публіки – велика дитина з революційним життєвим та = кінематографічним світоглядом, трагічним та комічним водночас».

 

М. Ш. А звідки, на ваш погля= д, взявся у нього саме такий мистецький темперамент?

 

Н. Д. У Тбілісі, де народивс= я Серго в вірменській родині, існувала каста так званих «кінто»= – вуличних гострословів, артистичних блазнів, схильних до бешкетування та епік= урейства, які супроводжували все життя городян. Схоже, характер та можливості соціального висловлювання формувались у Параджанова = саме завдяки цим цікавим людям. За словами Завена, якось Параджанов надісла= в листа Леву Куліджанову – відомому кінематографічному функціонеру та етніч= ному вірменину, який теж народився у Тбілісі. У листі була реакція на фільм, як= ий щойно зняв Куліджанов: «Подивився ваш злочин як покарання», – йшлося про ек= ранізацію «Злочину і кари» за Достоєвським. Власне, все життя Параджано= ва складалось із подібних фраз щодо партійно-радянської номенклатури. Наскіл= ьки різким був Параджанов до комуністів, красномовно свідчить записан= а донощиками його фраза: коли він подарував шаблю хлопчику, то сказав, мовл= яв, вчися нею володіти, бо ми вбиватимемо нею комуністів. Або, здавалос= ь би, нейтральна, безпечна фраза, сказана Параджановим у театрі на Таганці,= на вечорі пам’яті В. Висоцького: «Папа Римський надсилає мені діаманти, я = їх продаю і з цього живу». Начебто очевидний жарт, але потім ці слова не раз = повторювалися в доносах та викликали неймовірне занепокоєння радянської еліт= и. Можливо, тому, що діаманти були чутливою стороною життя вищої номенклату= ри (згадаємо дочку Брежнєва і її чоловіка – міністра внутрішніх справ СРС= Р) й повинні були належати тільки їм.

 

Наше спілкування супроводжую= ть кадри фільмів, виставок, інтерв’ю режисера, які демонструються на= кількох екранах у різних просторах музею, створюючи в приміщенні ефект прису= тності Маестро.

 

А. М. Повертаючись до питан= ня, чого більше в Параджанові – художника чи режисера, вес= ь світ знає Параджановакінематографіста, але не всі = його знають як художника. На наш погляд, саме як художник Параджанов досяг= найбільшого успіху, й ми намагаємось донести це світу. Нами організовано понад= 70 виставок у різних країнах.

 

Н. Д. Пригадую, як Завен роз= повідав про виставку «Кінорежисери малюють» у Мюнхені в 1990-му = році, де були представлені роботи Ейзенштейна, Тарковського, Габріадзе. А т= акож пам’ятаю аналогічну виставку в Римі за участю робіт Фелліні та Пазоліні. = Скрізь колажі Параджанова викликали найбільший фурор.

 

А. М. Але й кінематографічн= а історія нашого музею не закінчується. Будучи в Єревані, чимало кі= нематографістів різних країн вважають за честь побувати в музеї. Тому наше фойє = прикрашене численними фото особливо шанованих гостей із їхніми автографами.

 

Н. Д. Щороку влітку в Єрева= ні відбувається кінофестиваль «Золотий абрикос», одна з н= агород якого повторює «Талер» – своєрідну «медаль» з фольги, придуману Па= раджановим у таборі. Кінофестиваль має давню традицію: один день присвячує Сергі= ю Параджанову та проводить його в нашому внутрішньому дворику за дружнім с= толом, під великим розлогим деревом – живим абрикосом.

 

Від себе додам: у тому дворику = стоїть бюст Сергія Параджанова, який він замовив ще за життя.= Скульптура являє собою гранітну голову з виїмкою згори для того, щоб, коли = йде дощ, туди збиралася вода, й птахи могли її пити.


[1] <= /span> Le Danphine Libere, 15 квітня 2021= року.

------=_NextPart_01DA6C13.774B1A40 Content-Location: file:///C:/A719D5D1/25-27-2024-1.fld/themedata.thmx Content-Transfer-Encoding: base64 Content-Type: application/vnd.ms-officetheme UEsDBBQABgAIAAAAIQDp3g+//wAAABwCAAATAAAAW0NvbnRlbnRfVHlwZXNdLnhtbKyRy07DMBBF 90j8g+UtSpyyQAgl6YLHjseifMDImSQWydiyp1X790zSVEKoIBZsLNkz954743K9Hwe1w5icp0qv 8kIrJOsbR12l3zdP2a1WiYEaGDxhpQ+Y9Lq+vCg3h4BJiZpSpXvmcGdMsj2OkHIfkKTS+jgCyzV2 JoD9gA7NdVHcGOuJkTjjyUPX5QO2sB1YPe7l+Zgk4pC0uj82TqxKQwiDs8CS1Oyo+UbJFkIuyrkn 9S6kK4mhzVnCVPkZsOheZTXRNajeIPILjBLDsAyJX89nIBkt5r87nons29ZZbLzdjrKOfDZezE7B /xRg9T/oE9PMf1t/AgAA//8DAFBLAwQUAAYACAAAACEApdan58AAAAA2AQAACwAAAF9yZWxzLy5y ZWxzhI/PasMwDIfvhb2D0X1R0sMYJXYvpZBDL6N9AOEof2giG9sb69tPxwYKuwiEpO/3qT3+rov5 4ZTnIBaaqgbD4kM/y2jhdj2/f4LJhaSnJQhbeHCGo3vbtV+8UNGjPM0xG6VItjCVEg+I2U+8Uq5C ZNHJENJKRds0YiR/p5FxX9cfmJ4Z4DZM0/UWUtc3YK6PqMn/s8MwzJ5PwX+vLOVFBG43lExp5GKh qC/jU72QqGWq1B7Qtbj51v0BAAD//wMAUEsDBBQABgAIAAAAIQBreZYWgwAAAIoAAAAcAAAAdGhl bWUvdGhlbWUvdGhlbWVNYW5hZ2VyLnhtbAzMTQrDIBBA4X2hd5DZN2O7KEVissuuu/YAQ5waQceg 0p/b1+XjgzfO3xTVm0sNWSycBw2KZc0uiLfwfCynG6jaSBzFLGzhxxXm6XgYybSNE99JyHNRfSPV kIWttd0g1rUr1SHvLN1euSRqPYtHV+jT9yniResrJgoCOP0BAAD//wMAUEsDBBQABgAIAAAAIQC2 9GeYkwcAAMkgAAAWAAAAdGhlbWUvdGhlbWUvdGhlbWUxLnhtbOxZzYsbyRW/B/I/NH2X9dWtj8Hy ok/P2jO2sWSHPdZIpe7yVHeJqtKMxWII3lMugcAm5JCFve0hhCzswi655I8x2CSbPyKvqlvdVVLJ nhkcMGFGMHSXfu/Vr9579d5T1d3PXibUu8BcEJb2/Pqdmu/hdM4WJI16/rPZpNLxPSFRukCUpbjn b7DwP7v361/dRUcyxgn2QD4VR6jnx1KujqpVMYdhJO6wFU7huyXjCZLwyqPqgqNL0JvQaqNWa1UT RFLfS1ECah8vl2SOvZlS6d/bKh9TeE2lUANzyqdKNbYkNHZxXlcIsRFDyr0LRHs+zLNglzP8Uvoe RULCFz2/pv/86r27VXSUC1F5QNaQm+i/XC4XWJw39Jw8OismDYIwaPUL/RpA5T5u3B63xq1Cnwag +RxWmnGxdbYbwyDHGqDs0aF71B416xbe0N/c49wP1cfCa1CmP9jDTyZDsKKF16AMH+7hw0F3MLL1 a1CGb+3h27X+KGhb+jUopiQ930PXwlZzuF1tAVkyeuyEd8Ng0m7kyksUREMRXWqKJUvloVhL0AvG JwBQQIokST25WeElmkMUDxElZ5x4JySKIfBWKGUChmuN2qTWhP/qE+gn7VF0hJEhrXgBE7E3pPh4 Ys7JSvb8B6DVNyBvf/75zesf37z+6c1XX715/fd8bq3KkjtGaWTK/fLdH/7zzW+9f//w7S9f/zGb ehcvTPy7v/3u3T/++T71sOLSFG//9P27H79/++ff/+uvXzu09zk6M+EzkmDhPcKX3lOWwAId/PEZ v57ELEbElOinkUApUrM49I9lbKEfbRBFDtwA23Z8ziHVuID31y8swtOYryVxaHwYJxbwlDE6YNxp hYdqLsPMs3UauSfnaxP3FKEL19xDlFpeHq9XkGOJS+UwxhbNJxSlEkU4xdJT37FzjB2r+4IQy66n ZM6ZYEvpfUG8ASJOk8zImRVNpdAxScAvGxdB8Ldlm9Pn3oBR16pH+MJGwt5A1EF+hqllxvtoLVHi UjlDCTUNfoJk7CI53fC5iRsLCZ6OMGXeeIGFcMk85rBew+kPIc243X5KN4mN5JKcu3SeIMZM5Iid D2OUrFzYKUljE/u5OIcQRd4TJl3wU2bvEPUOfkDpQXc/J9hy94ezwTPIsCalMkDUN2vu8OV9zKz4 nW7oEmFXqunzxEqxfU6c0TFYR1Zon2BM0SVaYOw9+9zBYMBWls1L0g9iyCrH2BVYD5Adq+o9xQJ6 JdXc7OfJEyKskJ3iiB3gc7rZSTwblCaIH9L8CLxu2nwMpS5xBcBjOj83gY8I9IAQL06jPBagwwju g1qfxMgqYOpduON1wy3/XWWPwb58YdG4wr4EGXxtGUjspsx7bTND1JqgDJgZgi7DlW5BxHJ/KaKK qxZbO+WW9qYt3QDdkdX0JCT9YAe00/uE/7veBzqMt3/5xrEPPk6/41ZsJatrdjqHksnxTn9zCLfb 1QwZX5BPv6kZoXX6BEMd2c9Ytz3NbU/j/9/3NIf2820nc6jfuO1kfOgwbjuZ/HDl43QyZfMCfY06 8MgOevSxT3Lw1GdJKJ3KDcUnQh/8CPg9s5jAoJLTJ564OAVcxfCoyhxMYOEijrSMx5n8DZHxNEYr OB2q+0pJJHLVkfBWTMChkR526lZ4uk5O2SI77KzX1cFmVlkFkuV4LSzG4aBKZuhWuzzAK9RrtpE+ aN0SULLXIWFMZpNoOki0t4PKSPpYF4zmIKFX9lFYdB0sOkr91lV7LIBa4RX4we3Bz/SeHwYgAkJw HgfN+UL5KXP11rvamR/T04eMaUUANNjbCCg93VVcDy5PrS4LtSt42iJhhJtNQltGN3gihp/BeXSq 0avQuK6vu6VLLXrKFHo+CK2SRrvzPhY39TXI7eYGmpqZgqbeZc9vNUMImTla9fwlHBrDY7KC2BHq NxeiEdy8zCXPNvxNMsuKCzlCIs4MrpNOlg0SIjH3KEl6vlp+4Qaa6hyiudUbkBA+WXJdSCufGjlw uu1kvFziuTTdbowoS2evkOGzXOH8VovfHKwk2RrcPY0Xl94ZXfOnCEIsbNeVARdEwN1BPbPmgsBl WJHIyvjbKUx52jVvo3QMZeOIrmKUVxQzmWdwncoLOvqtsIHxlq8ZDGqYJC+EZ5EqsKZRrWpaVI2M w8Gq+2EhZTkjaZY108oqqmq6s5g1w7YM7NjyZkXeYLU1MeQ0s8JnqXs35Xa3uW6nTyiqBBi8sJ+j 6l6hIBjUysksaorxfhpWOTsftWvHdoEfoHaVImFk/dZW7Y7dihrhnA4Gb1T5QW43amFoue0rtaX1 rbl5sc3OXkDyGEGXu6ZSaFfCyS5H0BBNdU+SpQ3YIi9lvjXgyVtz0vO/rIX9YNgIh5VaJxxXgmZQ q3TCfrPSD8NmfRzWa6NB4xUUFhkn9TC7sZ/ABQbd5Pf2enzv7j7Z3tHcmbOkyvTdfFUT13f39cbh u3uPQNL5stWYdJvdQavSbfYnlWA06FS6w9agMmoN26PJaBh2upNXvnehwUG/OQxa406lVR8OK0Gr puh3upV20Gj0g3a/Mw76r/I2BlaepY/cFmBezevefwEAAP//AwBQSwMEFAAGAAgAAAAhAA3RkJ+2 AAAAGwEAACcAAAB0aGVtZS90aGVtZS9fcmVscy90aGVtZU1hbmFnZXIueG1sLnJlbHOEj00KwjAU hPeCdwhvb9O6EJEm3YjQrdQDhOQ1DTY/JFHs7Q2uLAguh2G+mWm7l53JE2My3jFoqhoIOumVcZrB bbjsjkBSFk6J2TtksGCCjm837RVnkUsoTSYkUiguMZhyDidKk5zQilT5gK44o49W5CKjpkHIu9BI 93V9oPGbAXzFJL1iEHvVABmWUJr/s/04GolnLx8WXf5RQXPZhQUoosbM4CObqkwEylu6usTfAAAA //8DAFBLAQItABQABgAIAAAAIQDp3g+//wAAABwCAAATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAABbQ29udGVu dF9UeXBlc10ueG1sUEsBAi0AFAAGAAgAAAAhAKXWp+fAAAAANgEAAAsAAAAAAAAAAAAAAAAAMAEA AF9yZWxzLy5yZWxzUEsBAi0AFAAGAAgAAAAhAGt5lhaDAAAAigAAABwAAAAAAAAAAAAAAAAAGQIA AHRoZW1lL3RoZW1lL3RoZW1lTWFuYWdlci54bWxQSwECLQAUAAYACAAAACEAtvRnmJMHAADJIAAA FgAAAAAAAAAAAAAAAADWAgAAdGhlbWUvdGhlbWUvdGhlbWUxLnhtbFBLAQItABQABgAIAAAAIQAN 0ZCftgAAABsBAAAnAAAAAAAAAAAAAAAAAJ0KAAB0aGVtZS90aGVtZS9fcmVscy90aGVtZU1hbmFn ZXIueG1sLnJlbHNQSwUGAAAAAAUABQBdAQAAmAsAAAAA ------=_NextPart_01DA6C13.774B1A40 Content-Location: file:///C:/A719D5D1/25-27-2024-1.fld/colorschememapping.xml Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/xml ------=_NextPart_01DA6C13.774B1A40 Content-Location: file:///C:/A719D5D1/25-27-2024-1.fld/filelist.xml Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/xml; charset="utf-8" ------=_NextPart_01DA6C13.774B1A40--